28 Kasım 2011 Pazartesi

Reklamcılık Okumak İsteyenlere Öneriler Part 1


Bu yazımda reklamcı olmaya özenen ya da reklamcılık bölümü çekici gelip de acaba tercih etsem de fikirleriyle dolup taşan blogger arkadaşlara tavsiyelerim olacak. Ne demişler, dost acı söyler.

Acısıyla tatlısıyla...

İletişim fakültesinde reklam gibi ortada kalan bir bölümde okumak ayrı bir tantana en çokta projeler. Ama ortaya bir çalışma çıkarmaktan çok grup içinde uzlaşmayı sağlamak daha zor. İşin içine not, tüm hocaların değerlendirmesi hele de gerçek hayattan müşteriler de girince daha bir zorlaşıyor her şey. Ak koyun, kara koyun çıkıyor ortaya. Her halde bir insanı bir evlilikte (yani aynı evin içinde) bir de projede aynı grupta yer alırken tanıyabiliyorsun. Sorumluluk sahibi mi, dürüst mü ve birçok huyu çıkıyor ortaya. Sinir hastası olmadan o grup çalışmasını sona erdirebiliyorsan ne mutlu sana. Aksi halde katil olmaman ya da delirmemen an meselesi.

Aynı zamanda bir değil birçok şeyi de bilmek zorundasın. Ben anlamam ya da ilgi alanım değil gibi bir lüksün olamaz. Tasarımcı değilsindir, basın ilanı başta olmak üzere bir sürü görsel isterler. Sinema televizyoncu değilsindir ama senden reklam filmi isterler. Kamera kullanmayı bilmek zorundasındır, senaryo yazmak ve de yönetmek. Kurgusunu bile sen yaparsın şayet nazının geçtiği anlayan birileri yoksa. Hadi reklam filmi çekmedin diyelim, storyboard çizmeni isterler bu kez. Benim gibi cetvelle bile düz çizgiyi zor çizen bir insan için tam bir işkencedir storyboard çizmek. İki saat uğraşır eciş bücüş bir şeyler karalarsın. Sonuç olarak çizdiklerinden de hiç kimse hiçbir şey anlamaz.

Reklamcılık bölümünün sadece olumsuz yönleri yok elbette. Projeler sayesinde her konu hakkında bilgi sahibi olursun. Gerçek hayatta bu bilgiler ne kadar işine yarar tartışılır tabi. Spor ayakkabılarının tabanındaki elastik tabanı, mısır gevreğindeki kalori miktarını, A4 kağıdının ebatını çoğu kişi bilmezken sen bilirsin. Kısacası kısa zamanda çok iş yapacak kadar kabiliyetli, her insanı olduğu gibi kabullenecek derecede çelikten bir sinire sahip olman gerekir. Daha neler mi gerekir? O da bir sonraki yazımda ;)




30 kişi ahkam kesmiş:

FFatiHH dedi ki...

Herşeye rağmen zevkli ama değil mi. Öyle de. Ben öyle olduğunu düşünmek istiyorum çünkü ☺

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

zevkli canım zaten aksi halde çekilmezdi de :)

Adsız dedi ki...

Selamm yeni reklamcı ruhlu izleyicine merhaba de:) Genel kültür çok önemli bildiğim kadarıyla.. Birkaç yakınım da reklamcı ben de 2.kez sınava gireceğim bu sene ve Ege reklamcılık düşünüyorum.. Ve gerçekten istiyorum. Hedefim de 'metin yazarlığı'. Tabi 40 fırın ekmek yedikten sonra.. :)

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

Merhabalar memnun oldum tanıştığıma :) Ege reklamcılık iyi ama ben imkanın varsa (burslu falan) İzmir Ekonomi üni. tercih et derim. Ya da Yaşar üni. Hele ki başka şehirdeysen bedava yurt ve her ay harçlık olayı çok iyi. Aynı zamanda harçlık ödemesi de olmuyor burstan dolayı. Ve özellerin iletişim fakülteleri için imkanları oldukça geniş. Mesela bizim okulda (Yaşar) elimizinde altında medya merkezi ve fotoğraf stüdyosu var. Bizim bölüm için büyük bir avantaj. İlerisine gelince önceleri illa bende reklam yazarlığı istiyordum ama piyasaya (stajlarla daha çok) girince fikrim yavaş yavaş değişmeye başladı. En azından İzmir piyasası için ilk adım olarak yapılabilecek pek akılcı tercihlerden biri olarak göremiyorum. Ama ilerisi için belki.

Adsız dedi ki...

Ankarada ailemle yaşıyorum izmir tercih yapacağım, burs ihtimali de sakata gider gibi ben kesin kaybederim bursu.. İmkan dersen özel'in parasını peder ödüyor malum. Ankara der. her türlü ege'ye bakıyor benim talih..

Volante dedi ki...

Merhaba ben de yeni izleyicinim :)
Ben de İletişim okumak istiyorum 6 yıldır hayalim,istediğim tek şey.Ama reklamcılığı falan hiç düşünmedim. Radyo tv ve sinema ya da basın yayın.Ama en yakın arkadaşımın düşündüğü bir meslek reklamcılık.Yazını hemen ona göndericem :)
Rts'de staj acısından falan İstanbul iyi ama eğitim açısından en iyisi Anadolu Üniversitesi diye biliyorum.Benim de hedefim Anadolu Üniversitesi.Adamını bulmuşken sormamak olmaz.Sen ne düşünüyorsun?Sence AÜ gerçekten en iyisi denilebilir mi? ^_^

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

Merhabalar öncelikle hoşgeldin bloguma,
Valla ben tüm stajlarımı İzmirde yaptım ama ona rağmen bana çok şey kattığını düşünüyorum. Ama herkes dediğin gibi İstanbula endekslenmiş durumda. Bence staj tamamen kendini geliştirebilmek ve de sahip olduğun çevreyle alakalı (çevren derken ne kastettiğimi anlamışsındır) Bunun dışında ben denizsiz yapamayangillerdenim o yüzden Eskişehir daha doğrusu denizsiz şehirde okuma her zaman fikri boğuyor beni. Eminim eğitimi iyidir ama İstanbul ya da İzmire değişilmez derim. :)İletişim fakültesinde üniversitenin çokta önemli olduğunu düşünmüyorum. (boğaziçi,koç ve bilkent dışında tabi) İş tamamen kendini ispatlamakta bitiyor. :) Arkadaşının takıldığı yerlerde elbette elimden geldiğince buradan da yardımcı olmaya çalışırım. Tekrardan hoşgeldin bloguma ;)

Volante dedi ki...

Hoşbuldum :)
Teşekkür ederim,cevabın için.Zaten biz de işin kendini ispatlamakta olduğunu düşünüyoruz,diğerlerinden farkın olsun ki öne geç.
Tekrar teşekkür ederim.:)Kafamıza takılan bir şey olduğunda sorarım o zaman ^_^

ysnbzdmr dedi ki...

Reklamcı olmak için illa reklamcılık okumanıza gerek yok Orman Mühendisi bir Özlem Abla var internete yazın hikayesi karşınıza çıkar.(http://bielog.com/genel/ali-poyrazoglu%C2%B4nu-dinledim/) Storyboard'u başkası çizer, filmi başkası çeker, senaryoyu başkası yazar çok çok okulda hepsinden bir parmak sürmek isterler size o da sizin seçeceğiniz departmana bağlı yön alır.

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

O açıdan bakınca zaten çoğu kişi yaptığı mesleğin eğitimini almıyor ki ya da aldığı eğitime ait mesleği yapmıyor. Kimya mühendisliği okuyup ajansta müşteri danışmalığı yapan, gazetenin reklam departmanında gene mühendislik mezunu insanların reklamcılık mesleğini yürüttüğüne bende bizzat şahit oldum. Ama ben en başından beri istediğim eğitimi almayı seçtim bilinçli olarak. Ama ileride reklamcı mı olurum kesin olarak emin olamıyorum. Umduğum değil, bulduğum (doyduğum) mesleği yapacağım ne de olsa.

Adsız dedi ki...

reklamcılığın parası nasıl?

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

Valla yeni mezunsan durum pek parlak değil. Ancak çevren varsa ve başlangıcı iyi ajanslarda yapabilecek kadar da arkan o zaman iyi kazanırsın.

Adsız dedi ki...

asgari ücret kadar alıyor musun

tugce dedi ki...

Merhabalar :)

Ben şuan lise son sınıf okuyorum moda tasarım bölümünden mezun olucam inşallah fakat reklamcılık-gazetecilik-radyo tv bölümleriyle seneler öncesinden beridir yakından ilgileniyorum. yağtığım araştırmalar beni tatmin etmiyor. önerir misiniz bu mesleği? neler gerektirir? sınavları nasıldır? ne yapmam gerek? bu sorularıma urda cevap bulabilirsem çok mutlu olurummm:) sevgiler..

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

Merhaba tugce, bölümünü seviyorsan hem moda tasarımı hem de çift anadal yaparak reklamcılık veya radyo, sinema ve televizyon okuyabilirsin. Böylece okulun bittiğinde birden fazla alternatifin olur. Ben Reklamcılık'tan Sosyal Medya'ya kaydım mezun olduğum zaman içerisinde. Çünkü Reklamcılık mesleğini yapabileceğin yerler sadece ajanslar ve çok fazla mezun olan var. İş bulmak epey zor. İlla Reklamcılık bölümünü de okumak gerekmiyor ayrıca kitap ve dergilerle kendini geliştirebilirsin. Mail verirsen sana kitap ve dergi önerileri de sunabilirim. Sınavı ayrıca yok üniversite giriş sınavıyla girdim ben. Genel olarak özel üniversitelerde bulunuyor. ekeraysenur@hotmail.com mail adresim. Aklına takılan bir şey olursa yazabilirsin. Sevgiler.

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

Adsız,asgari ücret alabilirsin de alamayabilirsin de. Büyük ajanslarda kadroya geçmek için mezun olunca en az 1 sene stajyerlik dönemi geçiriyorsun. Bu aşamada genelde asgari ücretin 3/1 ve her hangi bir sigorta güvencesi verilmiyor. Küçük ve orta ölçekli ajanslarda ise asgari ücret alabilirsin. Düzenli maaş almak bazen sıkıntı yaratabilir.

İstanbul Serserisi dedi ki...

Bir de mezun olduktan sonra uzuuuunca bir süre bedava çalışmayı kabul etmek gerek. Bu da mühim!

Asrın fikrini bulursun müşteri fitil eder. Ortalama bir şey bulursun patron fitil eder. Hele müşteri temsilcisiysen zaten kazandığın paranın çoğunu terapiste vermen gerek. Zira işte tam bu orta yerde patronla müşterinin arasında kalırsın. Herkes senden nefret eder. Asla kendini sevdiremezsin. Hep birilerinin hoşuna gitmeyen şeyi söyleyen adamsındır.

4 sene okudum uğraştım ben de ama pek sevmiyorum dolayısıyla. Piyasayı sevmiyorum, tipleri sevmiyorum, herkesin hoşnutsuz olmasını sevmiyorum.

Sonuçta deli gibi stresli bir iş. (Sadece müş. tem. stres yaşamaz. Herkes aşırı stresli) Ki ben reklam yazarıyım. Ama yok canım ben almayayım. Neden okuduğumdan da pek emin değilim zaten.

Adsız dedi ki...

Merhaba :-) ben de şu an yaşar üniversitesinde reklamcilik okuyorum. Şu an hazirlikta olsam da bir şeyler okumak öğrenmek istiyorum.Tavsiyeler verebilir misiniz maille ya da bi şekilde haberleşmek istiyorum :-)

Adsız dedi ki...

tesettürlü ayanlar için reklamcı olmak fikri ve ortamı uygun mudur herhangi bi olumsuzluk olabilir mi

Unknown dedi ki...

Merhabalar tüm yorumlarınızı tek tek okudum ama kafamda deli gibi bir ton soru işaretleri var. İzmirde reklamcılık okumak mantıklı mı? Yani en azından siz hiç keşke dediniz mi? Sözelciyim kendime güveniyorum ama iş olanağı yoksa okumak mantıksız geliyor. Fikir alışverişin de bulunabilir miyiz?

Unknown dedi ki...

Merhabalar bütün yorumlarınızı okudum ama kafam da deli gibi bi ton soru işaretleri var. Bu bölüm hakkında fikir alışverişi yapabilir miyiz?

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

Merhaba Eren bana ekeraysenur@hotmail.com adresinden ulaşabilirsin.

Adsız dedi ki...

Ben 28 yaşında bir güvenlik görevlisiyim. Özellikle gece nöbetlerimde düşünmek için bolca zamanım oluyor bu süre içersinde aklıma inanılmaz fikirler geliyor. şimdiden aklımda bi kaç reklam senaryosu var. benim istediğim bir şirkettle anlaşmak ve şirketin yapmış olduğu reklam anlaşmaları na göre reklam senaryoları üretmem ve onlara sunmam. Birnevi ek iş gibi düşünün aca böyle birşey mümkün mü?

ibro37@hotmail.com ibrahim özel

Adsız dedi ki...

Meraba tercıh haftam ve ben reklam yazmak istiyorum biraz araştırıyıyım derken bu sayfa birden onume çıktı hepsini okudum ama ne yalan soyluyum uzuldum cıdden hıc sevmedın mı bu işi

Unknown dedi ki...

Merhabalar ben Kocaeli Üni Reklamcılık kazandım, hazırlık zorunlu değil fakat ben gidip gitmeme konusunda kararsızım yardımcı olabilir misiniz :)

Adsız dedi ki...

Merhaba,boğaziçi üniversitesiyle iletişim fakültesinde reklamcılık okumanın farkları neler?

Adsız dedi ki...

Meraba 11. Sınıf im ce kafam çok karışık. Reklamcılık istiyorum ama herkes torpil lazım diyo ve bnm hiç tanıdığım yok (bu alanda) yardimci ol fikir ver

Ayşa (Ayşe Nur) dedi ki...

Merhaba mail adresime merak ettiklerinizi sorabilirsiniz. Sevgiler.

Adsız dedi ki...

Merhabalar, ben reklamcılık bölümü okumak istiyorum ama dışa dönük biri değilim,insanlarla iletişimim kötü. Metin yazarı gibi bişe olmak istiyorum reklam filmi senaryosu yazmak istiyorum,sizce seçmelimiyim? İçe dönük biri olarak bu bölümü okuyabilir miyim?

Adsız dedi ki...

Merhabalar, ben Belcikada grafik tasarim bolumunden lise mezunuyum. Universitede reklamcilik okumak istiyorum ama bir turlu karar veremedim. Acaba istanbulda mi okusam veya burda mi. Kararsiz kaldim. Sizce benim icin en iyisi ne olabilir? Yani istanbulun egtimi nasildir? Bilen varsa yardimci olurmusunuz? :)